• Vrijwilliger aan de bal - Eric Joossen

    8 okt 2020
    |
    • 0
  • Een voetbalclub heeft drie belangrijke inkomstenbronnen: contributie, kantineomzet en sponsoring. We bevragen Eric Joossen vertelt over de rol van de sponsorcommissie. “Want ik mag nu het woord doen, maar we doen het met een hele groep.

    Hoe ziet de samenstelling van de groep eruit?

    “Ad Voesenek houdt zich bezig met de werving van nieuwe sponsoren. Hans Houtepen buigt zich over alle facturen, Jack Maas ontfermt zich over de sponsoring rondom evenementen en Ronald Koszczol richt zich op de jeugdsponsoring.”

    Wat is het doel van de sponsorcommissie?

    “De sponsors zijn super belangrijk voor een voetbalclub, zonder sponsors kan een club niet draaien. We willen zorgen voor een stabiele vereniging. De basis hiervoor is enkele jaren geleden gelegd met de oprichting van verschillende commissies, de sponsorcommissie er daar een van. Deze commissie moet zorgen voor inkomsten.”

    Hoe zorgen jullie ervoor dat Bavel een aantrekkelijke vereniging is om te sponsoren?

    “We zijn constant aan het netwerken om nieuwe sponsoren aan de club te binden. Ieder bedrijf bieden we een leuke plek binnen de vereniging. Dat hoeft echt niet altijd in keiharde euro’s te zijn, we zoeken ook naar andere mogelijkheden. Neem bijvoorbeeld Topfysiotherapie Bavel, zij leveren twee verzorgers. Als je die moet betalen ben je duizenden euro’s kwijt. Wij hebben een constructie bedacht die ervoor zorgt dat die kosten wat gedrukt worden.”

    Het gaat momenteel goed met de vereniging op het vlak van sponsoring, wat is het geheim?

    “Je hebt moordende concurrentie in de omgeving, maar we doen het inderdaad goed. Bavel is een warm dorp, dat helpt altijd mee, iedereen voelt zich verbonden. Daarnaast moet je er veel energie insteken, we verzetten ontzettend veel werk door steeds met de sponsoren in contact te blijven. En de derde sleutel is eerlijkheid. Het zijn niet altijd leuke boodschappen die je over moet brengen, soms gaan de tarieven omhoog bijvoorbeeld, maar eerlijkheid duurt het langst. Ik zeg ook tegen de sponsoren: Je krijgt er geen klant meer door, maar er blijven wel 1000 mensen van de straat als deze vereniging kan blijven bestaan. Dat verhaal slaat aan.”

    Bavel 1 is gepromoveerd naar de tweede klasse, trekt dat extra sponsors aan?

    “Het belangrijkste is het Bavelse gezicht van de vereniging, dat geldt ook voor het eerste elftal. Een Bavels gezicht is aantrekkelijker dan het niveau. Als een sponsor op het complex rondloopt moet hij andere bekenden tegenkomen. Het persoonlijke contact is voor veel mensen doorslaggevend en dat maak je makkelijker met bekenden.”

    Het zijn moeilijke tijden voor bedrijven en sportverenigingen. Wat merken jullie daarvan?

    “Tot op heden zijn er nog maar weinig bedrijven afgehaakt. We moeten afwachten hoe zich dat de komende maanden gaat ontwikkelen, want er zijn genoeg bedrijven die het lastig hebben of zullen krijgen. Als we stabiel blijven in het aantal sponsors is het goed voor de vereniging, uitbreiden is nu niet reëel.”

    Wat zijn de ambities voor de toekomst?

    “Langlopende sponsorcontracten willen we behouden, hoofdsponsors zijn giga belangrijk voor de club. Daarnaast willen we veel kleinere sponsors aan ons binden om niet té afhankelijk te worden van enkele bedrijven. Een kleinere sponsor kan na een tijdje ook een grotere sponsor worden. Als het van beide kanten goed bevalt kijken we altijd naar de mogelijkheid om de samenwerking uit te breiden. We werken aan een concept van netwerkbijeenkomsten, maar dat moeten we nog even voor ons uit schuiven omdat we nu geen grote groepen bijeen laten komen.”