• Van Gestel is blij om terug op het oude nest te zijn

15 jan 2020
    • 0
  • Dromen najagen. Dat is wat de inmiddels twintigjarige Freek van Gestel op zijn negende levensjaar begon te doen. Tijdens een vier tegen vier toernooi op het toenmalige trainingscomplex naast het Rat Verlegh-stadion van NAC Breda werd Van Gestel gescout. Na vele avonturen bij ‘De Parel van het Zuiden’ is hij terug waar zijn voetbalcarrière ooit begon: v.v. Bavel.

De twintiger stroomde bij NAC in de D1 in. Daarvoor speelde hij zo’n vijf jaar in de groene en witte kleuren van de plaatselijke voetbalvereniging. “Ik heb alle elftallen bij NAC doorlopen. Echter heb ik wat blessures gehad, toch heb ik altijd veel kunnen en mogen spelen.” Hij maakte lange dagen, welke mentaal soms best zwaar vielen. “Je traint vier à vijf keer in de week, daarnaast ga je natuurlijk ook naar school. Om 19:00/19:30 was ik dan pas thuis. Daarna moet je nog leren. Het is gelukkig allemaal goed gegaan. Ik heb mijn VWO-diploma in één keer kunnen halen.” Inmiddels studeert Van Gestel rechten aan de Tilburgse Universiteit. “Dat bevalt goed”, vervolgt hij.

Het trainingskamp dat hij meemaakte bij Manchester City met de selectie van NAC Breda beschrijft hij toch wel als het hoogtepunt. “Toen ik hoorde dat ik mee mocht naar Manchester, was ik uiteraard heel blij. Toen leek het allemaal ineens heel echt.” Lange tijd leek het erop dat Van Gestel zijn debuut in het eerste zou maken. Helaas voor hem, kwam dat er nooit van. ‘Ik mocht in de voorbereiding op dat seizoen meespelen in alle oefenwedstrijden. Ook de laatste wedstrijd voor de competitie begon. Echter toen het seizoen losbarstte, raakte ik uit beeld. Mentaal was dat echt wel een lastige periode.”

Het noodlot sloeg voor hem toe tijdens een training. “Ik wilde schieten uit de draai, maar ik hoorde alles kraken. Ik brak mijn enkel en lag er voor lange tijd uit. Ik heb toen lang getwijfeld om door te gaan.” Na heel wat gesprekken besloot de jongeling te stoppen. “Ik koos voor mijn studie, een keuze waar ik tot op heden nooit spijt van heb gehad.”

Veel van zijn vrienden en oud-ploeggenoten maken ondertussen hun debuut in NAC 1. “Ik vind dat prachtig voor hen. Ik heb nog veel contact met die jongens. Het heeft nooit echt aan me geknaagd dat ik het niet zover heb kunnen schoppen. Het zegt dan ook genoeg over de beslissing die ik heb genomen.”

Tijdens zijn revalidatieproces belde KFC Zwarte Leeuw uit Rijkevorsel. “Een aantal jongens gingen van NAC naar Baronie maar ook naar België. Het klonk toen tijdens de gesprekken daar wel prima.” Toch speelde de doorzetter nooit een wedstrijd voor de cultclub. “Ik heb alleen maar meegetraind. Het was allemaal moeilijk te combineren met school en ik had weinig plezier daar. De sfeer was daar compleet anders dan in Nederland.” In oktober stopte Van Gestel bij KFC Zwarte Leeuw, in november belde v.v. Bavel hem. “Ik wilde eigenlijk al zelf bellen naar de club, ze waren me echter net voor. Na het gesprek mocht ik gelijk meetrainen. Het bevalt goed, ik ken hier natuurlijk heel veel mensen. Ik wil met name het plezier in het spelletje weer terugvinden.”

Een Bavelse jongen in het eerste van de dorpsclub dus. Aanstaande zondag mag hij zijn debuut maken in de bekerwedstrijd tegen Real Lunet. “We hebben een leuke en jonge groep. We willen dit jaar ook wat bereiken. Ik hoop daar een rol in te kunnen spelen. De reacties op mijn komst waren in ieder geval positief. Van mensen uit het dorp, maar ook van mijn vrienden. Ik ben heel benieuwd om in deze klasse te gaan spelen. Gelukkig kan ik mijn mannetje wel staan.” Oost west, thuis best. “Ik ben blij om terug op het oude nest te zijn”, sloot hij af.