• Amber van Boxel heeft zin in nieuw hoofdklasse-avontuur: ‘Opgeven is nooit een optie’

23 sep 2021
  • Amber van Boxel is na een lang herstel van corona terug op de amateur-voetbalvelden. Samen met haar teamgenoten van de vrouwenselectie kijkt ze uit naar het nieuwe seizoen. ,,Ik had maar een doel en dat was zorgen dat ik weer in het eerste kon spelen.”

De voorbereiding voor het nieuwe seizoen in de landelijke hoofdklasse zag er uit zoals normaal. Een aantal oefenwedstrijden en natuurlijk veel trainingen. Bovendien was er een speciale teambuildingsdag, met een bootcamp en een leuk programma op de club als inhoud. ,,Dat hebben we gedaan om elkaar wat beter te leren kennen en om de nieuwe speelsters zich snel thuis te laten voelen. Dus bijvoorbeeld na de trainingen nog even lekker de kantine in om gezellige gesprekken te voeren en een drankje te drinken. En dat geldt hetzelfde voor na de wedstrijden natuurlijk.”

Hoe ziet de selectie er nu uit? En waar gaan de dames in het groen en wit voor knokken? ,,Ons eerste team is grotendeels hetzelfde als vorig seizoen, maar bij het tweede zijn er veel jonge speelsters bijgekomen. Zij zijn super leergierig, dus dat is mooi.” Volgens de Bavelse is het realistisch om voor handhaving in de hoofdklasse te gaan. ,,En lekker mee te draaien, als het even kan. We weten wat we kunnen verbeteren en we weten natuurlijk ook wat we al goed kunnen. Dus we gaan vol aan de slag om beter te worden en een mooi seizoen te draaien.”

,,Ik heb een zware variant van corona gehad”, vertelt Van Boxel.  ,,Ik heb stapje voor stapje weer het lopen moeten oppakken. Zelfs een stukje wandelen was soms te veel voor mij. Langzamerhand ben ik met de fysiotherapeut weer wat kracht-oefeningen gaan doen. Het was een heftige tijd, maar opgeven is nooit een optie voor mij.”

Ze wilde eigenlijk niets liever dan weer op sportpark ‘De Roosberg’ staan. Lekker voetballen met teamgenoten van de selectie, dat miste ze. ,,Ik ben heel blij om weer op het veld te staan. Normaal stel ik mezelf altijd hoge doelen en eisen, maar nu gaat het er vooral om dat ik mijn hobby weer met plezier kan uitoefenen. En ik knok hard voor een basisplaats bij het eerste team.”

Van Boxel werkt op de afdeling oncologische chirurgie in het ziekenhuis en draait dus hele onregelmatige diensten. ,,Ik zorg dat ik op trainingsavonden een ochtend werk of helemaal vrij ben. En meestal werk ik ook twee weekenden in de maand. Dan werk ik vaak een nachtdienst, zodat ik overdag lekker kan voetballen.” Na een slopende nachtdienst fris en fruitig op het veld staan? Dat is voor de snelle aanvaller van beroep geen probleem. ,,Soms slaap ik dan maar twee of drie uurtjes en dan gaat de wekker.” Waarom zou je dat doen? ,,Omdat ik gewoon lekker wil voetballen. Zo simpel is het. Je moet er wat voor over hebben, om mooie dingen te kunnen combineren.”